مدیر مرکز رشد: ابوالقاسم علی بیکی

تاریخچه مرکز رشد

تأسیس اولین مرکز رشد جهان به سال ۱۹۵۹ میلادی در نیویورک بر می‌گردد. در این سال ژوزف مانسکو، تاجر آمریکایی با خرید یک ساختمان بزرگ قدیمی تصمیم داشت آن را پس از تعمیر، به یک مستاجر اجاره دهد، اما متوجه شد که ساختمان مزبور بزرگ‌تر از آن است که یک مستاجر به تنهایی از عهده هزینه‌های آن برآید. لذا تصمیم گرفت که آن را به مستاجران متعددی اجاره دهد تا بتواند از این طریق درآمدزایی نماید. مانسکو بعد از یک سال، ۲۰ تا ۳۰ مستاجر داشت که حدودا ده هزار متر مربع از فضای مجموعه را اجاره نموده بودند. این مرکز هنوز هم فعال است و با نام مرکز صنعتی باتاویا (Batavia) شناخته می‌شود و حدودا هزار نفر در آن به کار مشغولند.

 

اهداف مرکز رشد

1- توسعه یافته های جدید هسته ها و واحدهای فناور در حوزه تخصصی پذیرش شده با حمایت و ارائه خدمات برای تجاری سازی آنها در شهرستان و استان
2- حضور درشبکه های پژوهش و فناوری کشور برای ایفای نقش فعالانه در اقتصاد دانش بنیان درزمینه های مرتبط
3- بسترسازی برای قابلیت عرضه محصولات واحدهای فناور مستقر به بازار مورد نیاز منطقه برای رونق اقتصاد محلي بر پایه فناوري
4- ایجاد امکانات، تجهیزات و خدمات لازم و مورد نیاز برای نوآوری و کارآفرینی فناوران مستقردر حوزه تخصصی مرکز رشد
5- فراهم سازی تسهیلات و حمایتهای مالی و مدیریتی لازم برای واحدهای فناور مستقر برای حضوردر بازارهای بین المللی

 

مزایای استقرار

مزیت اصلی استقرار مؤسسات و هسته های پژوهشی در مرکز رشد، قرار گرفتن محققان در یک فضای پژوهشی است که تبادل افکار مستمر با دیگر محققان و مؤسسات تحقیقاتی را در کنار یکدیگر موجب می شود. علاوه بر بهره گیری از مزایای تجمیع واحدهای تحقیقاتی و ارتقای سطح مبادلات علمی- فنی، مؤسسات از خدمات اداری، اطلاع رسانی، پروژه یابی، خدمات آزمایشگاهی و عمومی، پشتیبانی فنی و خدمات مشاوره ای و آموزشی که با تعرفه های مناسب ارائه می گردد، بهره مند خواهند شد. همچنین مؤسسات می توانند از اعتبارات خدماتی جهت پرداخت بخشی از هزینه های اسکان، خرید تجهیزات و استفاده از خدمات پشتیبانی مرکز رشد استفاده نمایند. لازم به ذکر است که این اعتبارات به صورت مرحله ای در مدت حضور مؤسسه در مرکز رشد به مؤسسه پرداخت می گردد.

 

خدمات قابل ارائه در مرکز

 تامين فضای کاری مطلوب و خدمات مربوط به زیرساخت‏های فیزیکی با امکانات اولیه اداری و رایانه‏ ای
 ارائه خدمات کارگاهي و آزمايشگاهی
 ارائه خدمات آموزشي به واحدهای فن‏آور
 ارائه خدمات ارتباطی، اطلاع‏ رسانی و اینترنت پرسرعت
 ارائه مشاوره‏ های حقوقی، مالی، اعتباری، پروژه‏ یابی و بازاریابی
 امکان برگزاری جلسات، سمینار، کنفرانس و نمایشگاه در مرکز رشد
 ارائه محصولات شرکت‏ها به سایر شرکت‏ها و ادارات متقاضي
 تبلیغات کلی مرکز رشد که به معرفی واحدهای فن‏آور منجر می‏ گردد
 تلاش برای فراهم آوردن حمایت‏های قانونی جهت تسریع رشد واحدهای مستقر در مرکز
 شناسایی منابع مالی و جذب سرمایه‏ گذاران و دریافت تسهیلات مالی و اعتباری
 تسهیل در جذب اعتبارات مصوب طرح‏ها و پروژه‏های تحقیقاتی
 برقراری ارتباط با مراکز دانشگاهی، پژوهشی و پارک‏های علم و فناوری و مراکز رشد
 تسهیل هم‏ افزایی شبکه‏ ای و افزایش توان رقابت

 

چارت سازمانی